Filosofia taoista asemenea tuturor traditiilor stravechi de intelepciune percepe faptul ca natura innascuta a oricarei manifestari nu este binara ci trinitara. Prin activarea acestui echilibru triunic este explorata creativitatea Unitatii.
Traditia vedica din India antica percepea si ea lumea fizica la nivelul cel mai profund ca fiind continuu creata din impletirea celor trei principii fundamentale ale naturii, numite gunas. Traduse prin lumina, foc( sau creativitate) si intuneric, aceste trei principii sunt atotpatrunzatoare. Pentru echilibrarea lor este necesara creativitatea. Din nou al treilea principiu este moderatorul care permite redobandirea integralitatii.
Lama Kazi Dawa-Sandup descrie astfel echilibriul triunic:
In panorama nemarginita a universului existent si vizibil, orice forma care apare, orice sunet care vibreaza, orice radiatii lumineaza si orice constiinta cugeta, toate acestea sunt jocul sau manifestarea Tri-kaya, principiul triunic al cauzei tuturor cauzelor, trinitatea primordiala.
In lucrarea chinezeasca Tao Te Ching, Calea sau Adevarul Ultim, natura triadica a fenomenelor este descrisa simbolic astfel:
Tao a creat Unul. Unu a creat Doi. Doi a creat Trei si Trei a dat nastere celor zece mii de lucruri. Cele zece mii de lucruri poarta Yin si cuprind Yang. Ele dobandesc armonie prin impletirea acestor forte.
Chinezii recunoasteau aceste combinatii cosmice in tri-gramele arhetipale Yin si Yang numite kua. Sunt opt permutari de kua a cate trei yin si trei yang si toate variatiile dintre ele. Se spune ca inteleptul chinez cunoscut sub numele de King Wen ar fi cel care a asezat alaturi cate doua tri-grame pentru a forma o hexagrama. Cele 64 de combinatii posibile ale acestor hezagrame constituie instrumentul divinatoriu al lucrarii intitulate Cartea Schimbarilor, I Ching.
Treimea este natura subiacenta a oricarei forme manifeste. Atunci cand forma apare din starea nedivizata a lipsei formei ea se deplaseaza spontan de la unu la trei. Pentru mintea umana si perceptiile noastre curente tot ce vedem in jur pare a fi binar. Din cauza limitarilor inerente constiintei noastre in prezent treimea din inima intregii creatii nu este usor de distins. Treimea reprezinta reflexia infinitului pe cand binaritatea este reflexia finitului. Crescandu-ti frecventa ADN-ului si incepand sa privesti prin intermediul unei viziuni superioare unul din primele tipare pe care le vei recunoaste va fi Treimea. In calitate de ingredient fundamental al universului holografic, tiparul treimii permite vietii sa se afle intr-o continua evolutie. Odata ce incepi sa-ti acordezi mintea si inima la natura secreta a treimii, vei simti profund acest adevar.
Natura tripla a fenomenelor este intruchipata in lumina insasi, ma refer la lumina christica.
Pentru egipteni, Trinitatea era cea mai importantă disciplină(…). Ei considerau o asemenea reunire de dumnezei drept o singură fiinţă, despre care se poate vorbi la singular. În felul acesta se constată că forţa spirituală a religiei egiptene dezvăluie legătura directă cu crestinatatea.
De-a lungul timpului mai multe triade sacre ne-au activat Cerul Interior: Isis–Osiris–Horus la egiptenii antici, Iştar–Sin–Şamaş la babilonieni, Jupiter-Juno-Minerva la romani, Tina–Uni–Menrva la etruşci, triada gnostică formată din Tatăl-Fiul şi mama Sophia (Înţelepciunea), Al-Lat, Al-’Uzza şi Manat la arabi.
În creştinism, în baza perceptelor creştine vechi care învinovăţeau femeia de venirea păcatului în lume, Sfânta Treime a exclus personajul feminin din triada gnostică sau cea creştină logică: Tatăl-Fiul-Fecioara, astfel că la Conciliul de la Niceea a fost adoptat deismul, chiar dacă indirect se profila o triadă de genul celei promovată de monoteistul Akhenaton: Amen – Ra – Faraonul, în care Amen – dumnezeul îndepărtat dăduse Pământul în subordinea dumnezeului Ra, care la rândul său a transferat responsabilitatea guvernării Egiptului, către Faraon.
Însa deismul nu a avut sorţi de izbândă astfel ca prin Conciliul de la Constantinopol s-a introducerea noţiunii de Trinitate şi în creştinism principalii sustinatori fiind părinţii capadocieni, care aveau modelul trinităţii divine hittito-mesopotamiene: Sin – Luna, Şamaş – Soarele şi Iştar – Venus. Preoţii hittiţi, încă din anii 1700 î.e.n., aveau cele trei zeităţi reprezentate sub forma unei cruci pe obiecte de cult similare crucifixelor creştine iar bisericile rupestre din Cappadocia păstrează „Sfânta Treime” sub forma treimii hittite.
La intrarea în Çarıklı Kilise – „Biserica Sandalelor” de la Göreme, în Cappadocia, decorată în anii 1200 e.n., se găsesc figurate trei cruci solare, care se reprezintă „Sfânta Treime” creştină: Iisus, Dumnezeu şi Sf.Duh. Crucea centrală este figurată explicit, chiar în discul solar.
O reprezentare similară a Sfintei Treimi creştine se găseşte şi la intrarea în biserica Sf.Ioan Botezătorul din Göreme – Cappadocia.
Stiinta initiatica ne spune ca ….nu exista nimic in lumea vizibila care sa nu fie o reflectare, o reprezentare a lumii invizibile. Sa luam exemplul familiei formata in mod schematic din tata, mama, fiu si fiica care reprezinta o realitate pe pamant. Trebuie sa intelegem ca si la cel mai inalt nivel familia exista de asemenea sub forma principiilor cosmice ce lucreaza in univers. In pomul vietii aceste patru principii corespund primilor sefiroti: Kether este tatal, Hohmah Fiul, Binah, Fiica. Veti intreba: Unde este mama? Mama corespunde sefirotului, Daath. Ea este mama divina pe care cabalistii au mentionat-o sub numele de Shekinah care este sotia lui Dumnezeu. In Tabla de Smarald Hermes spune: Ceea ce este deasupra este ca si ceea ce este dedesubt si ceea ce este dedesubt este si ceea ce este deasupra.”Este vorba despre o analogie, despre o asemanare. Crestinii repeta…Tatal, Fiul si Duhul Sfant fara a fi uimiti ca in aceasta trinitate nici un principiu feminin nu este mentionat. Totusi nu putem sa nu ne punem intrebari…..cand auzim intrebarea …Tatal, Fiul…..Ce familie este aceea din care lipseste mama? De ce au suprimat-o parintii bisericii pe mama divina? Adevaratul motiv este identificarea lui Isus cu Hristos pretinzand ca este unicul fiu de Dumnezeu coborat si incarnat caruia trebuiau sa-i atribuie o mama care sa nu aibe nimic uman. Crestinii au identificat-o pe Mama divina cu Maria si pe Isus cu Hristos.
Maria este in adevar mijlocitoarea, nu este mama divina care a format lumile iar Isus nu este principiul cosmic el a fost Omul care a coborat pe pamant Hristos fiind principiul cosmic care a venit sa locuiasca in el.
La toate nivelurile vom regasi cele trei principii: viata, lumina, caldura sau blandetea, rabdarea, credinta sau smerenia, curatenia, bunatatea. Cel mai important lucru este invatam sa comunicam zilnic cu Sfanta Trinitate. Tot ceea ce exista jos in lumea fizica este imaginea a ceea ce se afla in inalt in lumea divina. Prin lumina, caldura, iubire sau prin intelepciune, adevar, bucurie noi ne apropiem de Treimea interioara impartasindu-ne cu ea, facand-o sa patrunda in noi pentru a-i primi, Binecuvantarile.