Este cea mai inalta treapta a disciplinei oculte.
Candidatului la initiere trebuie sa-i devina cunoscute anumite lucruri si fapte care apartin lumilor superioare.
Prima proba prin care trece candidatul este invatarea modului in care i se infatiseaza urechii spirituale si ochiului spiritual obiectele din natura si fiintele vii. Intr-un anumit fel aceste obiecte i se infatiseaza contemplatorului dezvaluite, dezgolite. Pentru ca acest val sa cada din fata candidatului la initiere este necesar un proces pe care il putem numi de ardere spirituala. Aceasta proba se numeste a focului.
Pentru multi oameni chiar viata obisnuita constituie mai mult sau mai putin inconstient un proces de initiere prin proba focului. E vorba despre acei oameni care trec prin experiente bogate datorita carora le creste increderea in Sine, curajul, statornicia.
Trebuie sa retinem ca prin proba focului nu este satisfacuta curiozitatea ci candidatul ia cunostiinta de lucruri extraordinare care nu pot fi dobandite de regula in lumea inferioara.
Dar aceasta luare la cunoastiinta nu este tinta ci mijlocul. Tinta este ca prin cunoasterea lumilor superioare candidatul sa-si insuseasca o incredere mai mare si mai adevarata, un curaj superior, o marinimie si o perseverenta.
Dupa proba focului vine proba apei cand candidatul actioneaza in domeniile superioare fara suportul imprejurarilor exterioare la fel cum ii lipseste sprijinul cand se misca intr-o apa de al carei fund nu poate da. Aceasta proba da nenumarate prilejuri omului de a-si dezvolta stapanirea de sine.
O insusire omeneasca deosebit de importanta pe aceasta treapta a initierii este puterea de judecata neaparat sanatoasa si sigura. Aici in acest punct trebuie sa dispara orice prejudecata, orice parere care ne este draga…doar adevarul trebuie sa ne fie indreptar. Cei cu o gandire orientata catre superstie nu pot face nici un progres. Aici trebuie sa gasesti Sinea superioara, sa asculti de inspiratia spiritului in toate lucrurile. Ceea ce ne-ar impiedica sa dam ascultare spiritului trebuie biruit cu indrazneala. In aceasta situatie este important sa demonstrezi prezenta de spirit. Pentru multi oameni viata este o scoala oculta si daca reusesc sa ia hotarari fara sovaiala, aceasta este cea mai buna disciplina. Esentialul este tocmai dezvoltarea prezentei neconditionate. In scolile ezoterice ea se numeste proba aerului pentru ca in ea candidatul nu se poate sprijini nici pe terenul solid al cauzelor exterioare nici pe ceea ce rezulta din culorile formele si celelalte lucruri pe care le-a cunoscut prin pregatire si iluminare, ci exclusiv pe sine insusi.
Daca discipolul a trecut cu succes aceasta proba i se ingaduie sa intre in templul cunoasterii superioare. Pe acest taram nu exista nicio alta piedica in calea comunicarii tainelor decat neintelegerea din partea aceluia care este chemat sa le primeasca.
Cand candidatul a devenit matur pentru cele descrise mai sus primeste bautura uitarii. El va fi initiat in taina modului de a actiona fara a se lasa continuu tulburat de memoria inferioara. Ca initiat trebuie sa aibe facultatea de a judeca fiecare experienta noua din ea insasi, sa o lase sa actioneze asupra lui, netulburata de nimic din trecut. Insa experienta trebuie sa serveasca tocmai pentru a vedea noul nu pentru a judeca cele noi dupa cele vechi.
A doua bautura care se da initiatului este cea a memoriei. Prin ea initiatul dobandeste facultatea de a a avea tainele superioare mereu prezente in spirit. Trebuie sa devenim una cu adevarurile superioare. Nu este de ajuns sa le cunoastem ci trebuie sa le practicam cu totul firesc tot atat de firesc precum mancam.
Sursa: Rudolf Steiner, Cum se dobandesc cunoastinte despre lumile superioare? ed Triade, Colectia Initieri