Ce evenimente relevante din viata ta te-au apropiat de adolescenti si universul lor?Cel mai mult m-a apropiat de ei propria adolescenta, anii aceia care puteau fi mai bine pusi la treaba, lipsa de ghidare si de prezenta a unui ghid, care sa ma ajute sa ma apropii de Adevar. 

Initial, cand am inceput cursurile de leadership, aveam intentia de a raspandi semintele leadershipului in Romania, de a forma tineri lideri si credinta ca in fiecare dintre noi este un potential de leadership, care are nevoie sa fie dezvelit. Eram tanara cand am inceput, cred ca aveam undeva la 23 de ani. Nu am fost prea conștienta, era ceva interior care m-a mânat să susțin cursuri pentru adolescenti pentru dezvoltarea competentelor de leadership. Deși aveam mari emoții atunci când susțineam cursurile. Acum am aproape de 15 de lucru cu adolescentii si toate provocarile prin care am trecut au fost, de fapt, momente care m-au modelat.

Ulterior, prin interactiunea cu adolescentii, am crescut si eu. Am devenit un om mai bun prin intermediul lor, prin oglinda pe care o puneau mereu in fata mea. Am devenit mai autentica datorita lor. Am cunoscut România datorită lor, am fost în peste 30 de comunități în rural sau urban, de la București până la Suplacu de Barcău, de la Constanța până la Iași sau Cluj.

Cum te simti cand le trezesti curiozitatea-freamatul-creativitatea?
 Ca fac ceea ce trebuie sa fac, ca sunt puternica, deschizatoare de porti interioare. Ma simt armonizata cu ei, ca este lucrul care are poate cel mai mare sens, ca sunt in sincron cu TOT.
Sunt momente de sincron în timpul cursurilor când pielea mi se ridică. Și unii participanți spun că li se întâmplă același lucru.

Ce te anima in valsul cu ei?Stiu ca adolescenta este o etapa cheie in viata unui om. Tinerii adolescenti au nevoie de mentori, de ghidare, de inspiratie, dar si de iubire, continere, blandete.

Este o etapa de trecere, putin inteleasa de societate, de parinti si cu atat mai putin de adolescenti. Multi dintre ei nu fac trecerea, pierzându-se in visuri micute, fara sens, sau in comportamente de frecventa joasa, precum consumul de droguri sau alcool.

Fiind o etapa de trecere din punct de vedere spiritual, emotional, mental, dar si fizic, prin toate schimbarile prin care trec, turbulentele si confuziile pot sa apara. Dar si insight-urile, revelatiile cu privire la viitor si aparitia unor noi abilitati, competente, daruri. Au nevoie sa-si inteleaga gandurile, emotiile, sa capete incredere in ei sau sa devina mai smeriti, sa vada cu speranta si cu bucurie viitorul, sa devină mai conștiinciosi, dar si sa-si asculte intuitia, sa-si depaseasca convingerile care ii limiteaza, sa faca curatenie in aspectele care inca ii tin in spate (uneori poate fi vorba despre renuntarea o perioada la asta a sta constant pe tehnologie).

Educația în leadership începe înainte de naștere, dar cu siguranță în adolescență poate să capete vârfuri foarte frumoase. Și dacă nu au căpătat până atunci, poate fi un moment perfect de punere pe șine, de alegeri înălțătoare și de hrănire conștientă a propriilor daruri, cu impact pentru tot restul vieții.

Ce parti/ aspecte din versul adolescentei simti ca ai trezit prin training, mentoring, coaching? Vointa-Putere-Schimbare, Cunoastere-Discernamant-Alegere, Încredere-Conectare-Entuziasm, Înțelegere-Acceptare-Primire – asa ar fi un rezumat. Si ar mai fi mersul in profunzime, Conectarea cu Viitorul lor, Rescrierea de comportamente, atitudini, ganduri si convingeri limitative.
Dar trezesc aceste lucruri, pentru ca ei sunt pregatiti sa le fie trezite. Eu sustin, contin, zambesc, intreb, imbratisez. E un vals.

Ce capilole intuiesti ca pot fi rescrise din cartea adolescentului? Multe. Foarte multe. Apropierea de natura. Apropierea de valori. Intelegerea ca printre adolescenti se afla niste lideri care pot sa faca schimbarea chiar de la varsta aceea si deci acceptarea si sustinerea initiativelor lor. Acceptarea adolescentului si dialogul cu el, un dialog autentic, direct, egal.
Ascultarea tinerilor, increderea si validarea ideilor si actiunilor lor. Sustinerea lor in testarea chiar a ideilor care par iesite din comun.Si mai este un aspect. Parintii au sentimentul ca daca ii duc la cele mai bune scoli si o multime de meditatii, vor iesi extraordinari, uitand poate sa petreaca timp suficient cu ei. Uneori e nevoie doar de cina de seara luata impreuna in familie si momente petrecute impreuna pline de bucurie.
Cum sunt micutii lideri cand isi descopera darurile? Eliberati, frematatori, cu bucurie în suflet. Curați, aș zice. Devin mai conștienți și mai conștiincioși în punerea în practică a visurilor. Ca si cum ar fi coborât o conștiință mai înaltă în ei.

Ce triunghi ai pus ca locomotiva pentru trenul dezvelirii Omului mic in adevar Mare? Primul la care m-am gandit este Introspectie-Discernamant-Alegere. Aduc introspectie in timpul cursurilor sau sesiunilor de consiliere vocationala individuale si o practic si eu in viata de zi cu zi.


Elena Pâslaru Hubati, +4 0741 13 789 1
Co-founder & Guide Antrenament pentru Viitor @ Romanian Business Leaders
Leadership Trainer @ Fundatia Leaders
Writer @ Behaviours.ro