Cand te ai deschis catre citirea rapida si învățarea accelerata?

Deschiderea a venit la inceputul anului 2012. Cu putin timp inainte sa ajung la Centrul Gifted Education, mi-am luat un moment in care am stat in liniste, m-am adunat si  atunci mi-am dat seama ca ceea ce ma bucura pe mine cu adevarat este atunci cand lucrez cu copii si tineri.  Cand am ajuns asistent trainer la Centrul Gifted Education si am asistat la un curs de citire rapida am stiu ca vreau sa explorez cat mai mult acest domeniu. Am fost fascinată inca de la inceput.

Cum se simt copiii in valsul cu tine in care se tes multe salturi interioare?

Cand ajung la mine, majoritatea sunt neincrezatori in fortele proprii, au impresia ca nu sunt suficient de buni pentru a fi iubiti si acceptati asa cum sunt. Sistemul traditional de invatamant promoveaza destul de mult partea de competitivitate, comparatie si le focalizeza atentia copiilor mai mult pe greseala decat pe lucrurile unde ei stralucesc. In valsul cu mine ei incep sa isi recastige increderea in fortele proprii, incep sa redescopere lucrurile la care sunt buni si care le produc bucurie. Se simt intelesi, acceptati, iubiti si atunci se deschid din ce in ce mai mult. Radem, plangem impreuna, ne imbratisam.


In ce masura flow ul este stimulat de catre invatarea accelerata?

Flow-ul este stimulat de invatarea accelerata in condițiile in care avem un scop mult mai inalt.
Cei mai multi, cand aud cuvantul invatare il asociaza mintii, creierului. Invatarea accelerata nu este doar despre capacitatea de a stoca o anumita cantitate de informatii intr-un timp scurt  si de a face legaturi, conexiuni intre ele. Nu poti invata accelerat cand mintea se focalizeaza pe critica, judecata, cand pastram emotii de vinovatie, ranchiuna, rusine, invidie, comparatie, ura, tristete, furie, complexe de superioritate sau inferioritate. Invatarea accelerata apare atunci cand ai un scop mult mai inalt care te anima. De exemplu, iti dai seama ca a venit momentul sa deschizi un centru de invatare holistica, dar nu ai nicio idee despre ce presupune acest proiect din punct de vedere legal. Te apuci sa studiezi legislatia, un domeniu care pana in acel moment nu iti spunea nimic si observi cum dintr-o data gradul tau de receptivitate s-a marit, observi cum poti sta ore intregi sa studiezi domeniul juridic fara sa simti oboseala, ci din contra. Si toate aceste lucruri se intampla pentru ca ai in minte destinatia finala, ai in minte bucuria, deschiderea, salturile de intelegere, avantul celor care vor trece prin centrul de invatare holistica.


Ce triunghiuri se pot activa in acest demers? 

In aceasta calatorie se pot active triunghiuri precum: eu sunt – iubire de sine – incredere in sine; curaj – deschidere – sens, creativitate – bucurie – frumusete, reamintire – iertare – inaltare, iubire – armonie – libertate, detasare – recunostinta – liniste, credinta – perseverenta – schimbare,  iubire – actiune – cunoastere; vointa divina – putere – materializare; relaxare – echilibru – implinire; vointa – disciplina – bucurie, intuitie – curiozitate – autenticitate, inspiratie – calm – acceptare.

Cum deschide acest vals, sfera reamintirii?

Am sa dau un exemplu in acest sens. Lucram la un moment dat cu o studenta la medicina. I-am dat de lucru un exercitiu in care trebuia sa identifice cuvintele cheie dintr-un text si pur si simplu s-a blocat. Se uita la mine si la fiecare pas astepta sa ii spun sau sa aprob daca acel cuvant ales este bun sau nu. Cand am observant acest lucru, am intrebat-o: – cu ce seama asta in viata ta? In urmatoarea secunda plangea in hohote pentru ca si-a dat seama ca pana la 22 de ani familia a fost cea care a ales pentru ea si tot familia ii spuneau la fiecare pas ce ar trebui sa faca. Pana in acel moment nu si-a pus niciodata intrebarea: cine sunt eu? Pe mine ce ma bucura? Ce ma face fericita? Cine sunt eu fara familia mea lumeasca?

Invatarea este in cea mai mare parte reamintire. Am fost conditionati inca din clipa in care ne-am nascut sa credem ca putem doar atat si nu mai mult, sau ca se poate invata doar cu o anumita viteza. Invatarea ne ofera sansa sa descoperim aceste limitari, conditionari  si prin constientizare, acceptare, iertare, recunostinta, bucurie sa ne reamintim cine suntem noi de fapt, cine suntem noi in esenta. Cand spunem: invat sa devin avocat, doctor, architect – acestea sunt doar forme (va puteti imagina chiar o forma de cozonac) in care tu pui ceea ce esti tu, pui aluatul care contine eu sunt:  bucurie, armonie, iubire, frumusete, deschidere, sens, curaj, lumina, liniste, iertare, recunostinta,inaltare. Prin invatare, ne reamintim cine suntem si atunci ne putem gasi si o forma pe masura a ceea ce avem de oferit.

Ce note inspiratoare ai asezat in lucrarea ta cu copiii si cum simti ca i ai ajutat? 

Nu constientizez imediat ce impact am asupra lor pentru ca ma las ghidata, iar rezultatele sunt vizibile in timp. Chiar daca am in minte o  structura a cursului, atunci cand intru in contact cu ei, de multe ori, simt ca trebuie sa renunt cu totul la structura si sa construim ceva impreuna adaptat pe nevoile lor din acel moment. Si acele nevoi pot fi: nu sunt suficient de bun, imi este rusine sa pun intrebari sau sa ma exprim, imi este rusine de corpul meu, teama de greseala, presiunea notelor mari din partea parintilor, nu ma simt iubit si atunci le cer parintilor cadouri scumpe, teama de esec, teama in fata unui examen. Din feedback-ul primit chiar si dupa cativa ani mi s-a spus ca i-am ajutat sa se exprime fara teama, sunt mai increzatori, invatarea a devenit o activitate placuta, cand sunt agitati isi aduc aminte de exercitiile de respiratie, meditatie pe care le-am facut la curs si asta ii linisteste rapid, au invatat sa fie recunoscatori si sa caute binecuvantarea ascunsa a fiecarei provocari, dupa ce au aplicat tehnicile de invatare accelerata avand in minte un scop clar si-au dat seama ca sunt mult mai mult decat credeau ei ca sunt, au inceput sa isi constientizeze emotiile si sa identifice mesajul, semnalul transmis de fiecare emotie in parte.


In pomul christic al acestui an ce daruri au venit?
Calatoriile din Serbia si Anglia au fost deschizatoare de drumuri pentru noi proiecte, dar si pline de reamintire, bucurie, salturi de intelegere, incredere si iubire de sine.
La inceputul anului a coborat ideea unui centru de invatare holistica. Am acceptat cu bucurie aceasta idee chiar daca nu  imi este foarte clar cum se va materializa. In luna octombrie  am simtit ca este momentul sa dau drumul unui program de pregatire fizica, mentala si emotionala pentru examen. Ii vizeaza in mod special pe elevii care se pregatesc pentru examenul de evaluare nationala si bacalaureat. Atat elevii cat si parintii au nevoie de sprijin in aceste momente. Pentru a trece cu bucurie prin aceasta experienta nu este suficient sa te axezi pe a acumula cat mai multe informatii la nivel mental. Este nevoie de o abordare mai integrate care sa includa atat partea mentala cat si  partea fizica si emotionala despre care stim ca se influenteaza reciproc.

Te imbratisez cu drag!