Cine se va afla pe acoperisul casei sa nu se pogoare sa-si ia lucrurile din casa.” De ce nu trebuie sa se coboare de pe acoperisul casei? Daca izbucneste o furtuna, un razboi cu bombardamente, vor fi mai la adapost pe acoperis?… Nu, desigur ca nu. Acoperisul casei este aici tot un simbol si vom vedea in ce masura il vom putea interpreta. Priviti aceasta schema si veti recunoaste cu aproximatie o casa. Figure 1 Ea se compune dintr-un patrat si un triunghi reunite. In limbajul simbolurilor triunghiul reprezinta spiritul si patratul – materia. 3-ul este numarul celor 3 principii divine: lumina,caldura si viata iar 4, al celor patru stari ale materiei: solid, lichid, gazos si plasma. Deci cind Iisus zice: „Cine se va afla pe acoperisul casei sa nu se pogoare”, El vrea sa spuna ca in momentul nenorocirilor si necazurilor omul nu trebuie sa se tulbure, sa nu coboare in materie pentru a se adaposti, ci sa ramina sus, in spirit.Sa privim acum schema casei in spatiul cu trei dimensiuni. Apoi sa dezvoltam volumele: corpul casei de o parte si acoperisul de cealalta. Veti remarca ca cele doua volume dezvoltate reprezinta doua cruci diferite: prima este numita crucea
21. 2121 latina a doua crucea de Malta. Stiti ca piramidele din Egipt sint facute pe o baza cubica infundata in sol si acoperita cu un acoperis cu patru fete triunghiulare care este piramida propriu-zisa. Deci una din cruci este sub pamint iar cealalta deasupra si nu din intimplare marii Initiati ai Egiptului au ales forma piramidei. Triunghiul si patratul reprezinta deci spiritul si materia. Triunghiul, 3-ul este de asemenea gratia, iubirea, iar patratul, 4-ul este justitia. Iubirea este deci plasata deasupra justitiei care ii serveste de baza. Dupa legea justitiei trebuie sa tinem cont de fiecare din faptele noastre. Dupa legea iubirii, oricare ar fi greselile noastre vom putea fi mereu salvati prin gratia Domnului. Unde este adevarul? Atunci cind discipolii lui Iisus l-au intrebat despre orbul din nastere: „Ce a gresit acest om sau parintii lui pentru ca el sa se nasca orb? ” Iisus raspunde: „Nu este pentru ca parintii lui au pacatuit ci pentru ca operele lui Dumnezeu sa se manifeste in el.” Raspunsul lui Iisus reveleaza un alt aspect al intrebarii. Exista cazuri unde noi nu stim de ce un suflet sufera sau este infirm. Poate se sacrifica pentru altul?… O ignoram. Atunci in loc sa-l consideram ca un vinovat care-si ispaseste greselile unei vieti anterioare va trebui sa fim foarte rezervati si sa ne abtinem sa judecam totul inainte de a sti cu certitudine daca a comis crime sau daca si- a oferit sacrificiul pentru un motiv pe care nu-l cunoastem. Este dificil de a pune de acord justitia si gratia si de a intelege cum fiecare se manifesta. In realitate nici un om nu este demn sa fie salvat, nici cei mai buni. Noi nu sintem salvati decit prin gratia Divina. Daca noi vom fi supusi numai legii justitiei nu vom fi admisi in Regatul lui Dumnezeu, caci exami-nindu-ne dosarul legea va gasi intotdeauna citeva datorii pe care inca nu le-am platit. Justitia este implacabila, ea nu se preocupa sa afle daca sinteti fiu de rege sau initiat.Veti zice: „Daca justitia se aplica intotdeauna, cind se manifesta gratia Divina?” In realitate, daca justitia s-ar fi aplicat intr-adevar, nimeni n-ar fi fost gasit demn sa traiasca.Cerul ne hraneste, ne trimite tot ce ne este necesar, sintem pensionarii care traiesc in abundenta si in loc sa-i multumim, comitem greseli zilnic. Daca justitia ar fi venit, ea ne-ar fi transformat in pulbere.Cea mai mare parte din oameni si chiar teologi dintre cei mai mari prezinta gratia ca o manifestare arbitrara a Divinitatii care nu face decit ce-i place fara sa dea socoteala nimanui: oricare ar fi greselile sau bunele intentii ale unei fiinte, daca Dumnezeu vrea sa-i trimita gratia sa El o va trimite. Gratia si justitia apar deci incompatibile si aceasta datorita ideii care s-a format pina in prezent despre una sau cealalta, aparent e imposibil sa le impaci. Si totusi este posibil, veti vedea, este simplu. Raspunsul este ascuns in desenul casei, aceasta casa pe al carei acoperis Iisus ne sfatuieste sa raminem. Sa revenim la crucea obtinuta prin dezvoltarea corpului casei: ea este formata pornind de la un cub. El reprezinta materia, baza, dar de asemenea limitele, inchisoarea deci justitia, crucea justitiei. Crucea formata de suprafetele triunghiulare ale acoperisului este crucea gratiei, a spiritului. Daca raminem la nivel de justitie raminem in patrat. Si cum patratul reprezinta legea, limitele, sintem incarcerati. Dar noua Invatatura a lui Cristos este plasata deasupra justitiei, iata de ce deasupra crucii justitiei se gaseste cealalta cruce, crucea gratiei. Justitia trebuie sa serveasca ca suport al gratiei. Este interesant de remarcat ca multe cruci care sint date ca recompensa au exact aceeasi forma:
22. 2222 . Inconstient oamenii lucreaza dupa legile Naturii. Fiecare simbol folosit intr-o societate, fiecare forma arhitecturala corespunde la o anumita evolutie a filozofiei, a intelegerii, a stiintei si mentalitatilor. Daca stim sa interpretam toate aceste semne, putem descoperi tendintele care se gasesc in spate. Intr-o zi cind vom avea mai mult timp, voi putea sa va explic motivele pentru care, de-a lungul secolelor, in diferite tari, anumite popoare au dat o forma sau alta caselor sau templelor lor. De ce piramida are baza sa infundata in pamint? Piramida vrea sa ne indice cum 3-ul, spiritul nostru, trebuie sa lucreze in viata asupra corpului nostru fizic: 4-ul, si cum gratie spiritului, adica trinitatii iubirii, intelepciunii si adevarului (sau daca preferati, a sperantei, credintei si iubirii), noi putem transforma materia noastra. Dar pentru aceasta trebuie sa intelegem, de asemenea, cum 3-ul devine 4. 3-ul fiind numarul Domnului, al Spiritului, iar 4-ul, cel al incarnarii in materie, virtutile trinitatii divine nu pot sa se incarneze in om decit prin cele 4 principii care sint inima, intelectul, sufletul si spiritul sau; aceste 4 principii simbolizate de acoperisul piramidei au ca suport corpul fizic, cubul, asupra caruia lucreaza. Dar sa revenim la problema justitiei si gratiei. Cind doriti sa construiti o casa chemati muncitori, le dati planul si ei incep lucrul… Dar inchipuiti-va, sa constatati putin dupa aceea ca nu va mai ajung banii sa construiti casa. Doar peretii au fost construiti, si va intrebati cum sa continuati. Exista baza, fundatiile, dar cum sa facem sa apara acoperisul care lipseste? Mergeti deci la o banca: daca ea constata ca aveti deja un capital, ea accepta sa va imprumute o anumita suma. Ce inseamna aceasta? Banca imprumuta oricui? Nu, dar daca aveti deja un capital, un teren, proprietati, ea completeaza ce este necesar. Gratia functioneaza oriunde? Nu, ea merge catre cel care a pregatit, a construit deja ceva si care poseda deci un capital. Ea spune: „Aceasta fiinta lucreaza, se roaga, mediteaza, face exercitii spirituale, a construit zidurile templului sau, ii voi da deci din ce sa-si faca acoperisul.” Gratia merge acolo unde deja ceva a fost construit, pregatit. Este acoperisul deasupra corpului casei, triunghiul asupra patratului. Gratia Domnului poate astfel sa viziteze pe toata lumea, mai putin pe lenesi, pe cei care nu lucreaza deloc, care nu au inceput nimic.Ea se va indrepta spre cei care au construit bazele existentei lor care lucreaza la regenerarea fiintei lor printr-o hrana pura, prin sentimente pure, prin ginduri pure. Gratia este deci ceva in plus fata de justitie; dar in acelasi timp se supune totusi unei anumite justitii. Iata cum gratia se impaca cu justitia. Cind Iisus spunea: „Cine va fi pe acoperisul casei sa nu se pogoare sa isi ia lucrurile din casa” El subintelegea: in momentul in care se gaseste in dificultate, cel care traieste in invatamintul intelepciunii, iubirii, si al adevarului nu trebuie sa coboare in materie sa caute ajutor, care oricum n-ar servi la nimic. El trebuie sa ramina pe acoperis. Unde este acest acoperis ? Este in el insusi: este spiritul sau si el nu trebuie sa coboare caci numai acolo el va fi in siguranta. Si acolo, deasemenea, se gaseste gratia.

Omraaam Aivanhov, Un nou inteles al evangheliiilor