„Tot ceea ce este jos este ca si ceea ce este sus.” Aceste cuvinte a lui Hermes Trismegistul ne releva ca înainte de a exista jos, printre oameni, casatoria exista deja sus. Da, sus, între principiile cosmice masculin si feminin se realizeaza fara încetare o unire, un schimb care, în planul fizic, se reflecta sub forma casatoriei. Iata ce ne releva stiinta initiatica. E spus în Geneza: „La început Dumnezeu a creat cerul si pamântul.” Cerul si pamântul sunt doua simboluri pe care trebuie sa le interpretam, la fel si relatiile care exista între ele; acestea sunt simbolurile celor doua principii emisiv si receptiv, masculin si feminin. Cele doua principii se unesc si din aceasta unire se nasc copii.Tot ceea ce vedeti si chiar si ceea ce nu vedeti este o creatie a celor doua principii. Tot ceea ce este produs pe pamânt este un copil a acestei uniri a pamântului cu cerul. Daca pamântul si-ar taia legatura, daca nu ar mai fi legat de cer, cerul nu i-ar mai da nici energiile sale, nici elanul sau, iar pamântul ar deveni un desert.
Cerul si pamântul, principiul masculin si principiul feminin exista deja în regnurile sublime din înalt, si ele se reflecta mai departe în toate regiunile si în toate domeniile pâna în planul fizic. Peste tot, nu vedem decât decât unirea celor doua principii, masculin si feminin iar aceasta unire produce o forta, o energie. Când vreti sa bransati un aparat electric folositi o priza tata si o priza mama, dar ati remarcat ca fiecare dintre ele sunt polarizate? Sunt doua si doua. Da, fiecare lucru, fiecare fiinta poseda în ea însasi cei doi poli. Pamântul, cerul, barbatul, femeia au fiecare în sine doi poli. Deci, când se unesc, acestea face patru, si iata fortele care circula, iata copiii care se nasc. Dar fara acest contact, fara aceasta unire, aceasta fuziune, acest schimb, nu se produce.
Acum, daca ne punem aceasta problema în domeniul vietii interioare, vom întelege ca atât timp cât omul nu va stabili un contact cu o realitate care îl depasesete: cerul, lumea divina, el va ramâne singur. si daca ramâne singur va ramâne steril, improductiv, si va disparea într-o zi fara a lasa urme. Veti spune: „Dar am o sotie (un sot); si avem copii!” Da, în planul fizic, dar aceasta nu ajunge. Adevarata casatorie este de a sti cum sa lucrezi cu cele doua principii în toate domeniile. Daca îndepliniti conditiile în planul fizic, material, aveti rezultate: o întreaga populatie, e de înteles, dar în alte domenii sunteti singur, steril, pentru nu ati înteles aceasta lege a casatoriei în toate regiunile: în plan astral, în plan mental, etc.
„Tot ceea ce este jos este ca si ceea ce este sus, si ceea ce este sus este ca si ceea ce este jos.” Sus este domeniul divin; jos, e planul fizic. Tot ceea ce gasim în planul material corespunde unui adevar din planul spiritual. În planul spiritual, ca si în planul fizic, trebuie sa stim sa stabilim contacte. Initiatii au ascuns acest adevar în simbolul sarpelui care îsi musca coada. Iata simbolul adevaratei casatorii. Veti spune: „Cum? Un sarpe care îsi înghite coada e simbolul casatoriei?” Da, pentru ca adevarata casatorie este în fiinta umana, e fuziunea capului si a cozii. Cealalta casatorie nu este decât reflectarea acesteia.
În constiinta sa omul este separat de el însusi. Trebuie deci sa regaseasca acea parte pe care nu o cunoaste si sa se uneasca cu ea. Aceasta idee e continuta si de formula: „Cunoaste-te pe tine însuti” care era înscrisa pe frontispiciul oracolului din Dephi. Dar foarte putini au înteles sensul acestei inscriptii. Am citit într-o zi un comentariu facut de un profesor universitar de la Sorbona, si am ramas siderat: chiar si cei mai eruditi nu înteleg nimic si explica aceasta fraza ca si copiii, fara pic de adevar, fara profunzime.
A te cunoaste, nu înseamna a-ti cunoaste caracterul cu calitatile si defectele sale sau a cunoaste limitele conditiei umane. Daca nu ar fi decât aceasta, chiar si copiii ar fi capabili de a se cunoaste. În „Cunoaste-te pe tine însuti” ce este acest „însuti”? Bratele? Picioarele? Creierul? Nu. Sentimentele? Gândurile? Nu. Acest însuti e o parte de Dumnezeu, o scânteie, un spirit nemuritor, ceva ce nu se poate defini, foarte îndepartat, foarte sus. si acolo trebuie omul sa se afle pentru a se cunoaste, în aceasta entitate imortala, omniscienta, care e atotputernica: Eu-l sau superior, care e o bucata de Dumnezeu. si trebuie sa constientizeze ca depinde de El, ca face parte din El, ca nu exista ca existenta nici ca activitate separata de El. În acel moment omul va descoperi ca tot ceea ce gândea, tot ceea ce simtea era o iluzie, un lucru ireal, iar realitatea era acest Eu, acest Sine interior care este Dumnezeu Însusi, si ca, daca ar face eforturi pentru a se lega de El, pentru a simti ca face parte din El, de a fi unul împreuna cu El, constiinta sa s-ar topi în Etern, iar el si-ar extrage forta, lumina, iubirea din Etern; el nu s-ar mai simti ca ceva separat, mic, suferind, ci s-ar simti ca si Dumnezeu Însusi!
V-am mai explicat: cât timp omul se va identifica cu corpul sau fizic, el va ramâne vulnerabil, slab, muritor ca si corpul fizic, si va fi atins de orice i se întâmpla corpului sau. Dar daca el înceteaza sa se identifice cu corpul sau fizic si cu impulsurile sale instinctive pentru a se identifica cu centrul universului, cu sursa vietii, cu Creatorul, el se va îndeparta din ce în ce mai mult de slabiciune, de batrânete, de boala si de moarte, el se va apropia de Cel ce este nemuritor, omniscient, omniprezent. Din acest motiv insista Initiatii asupra acestui „însuti”. Pentru ca atât timp cât omul se va multumi de a cunoaste orice altceva în afara lui, el nu va atinge niciodata lucrurile la care aspira: libertate, pace, fericire. A se cunoaste înseamna a se topi în imensitatea lui Dumnezeu.
Deci, întelegeti-ma bine, când Initiatii antici Greci spuneau: „Cunoaste-te pe tine însuti”, ei nu preconizau de a se cunoaste în toate slabiciunile si în toate limitarile, pentru ca slabiciunile, limitarile, viciile nu sunt „tu însuti”. Iata ceea ce trebuie înteles.
Evident, aceasta fuziune cu Dumnezeu nu se poate face asa de rapid. Chiar în toata existenta lor, unii nu reusesc sa aiba aceasta constiinta superioara gratie careia sa simta ca sunt una cu Eternul. Din timp în timp ei au o strafulgerare, o iluminare, dar a doua zi se simt iar separati, slabi, nenorociti. Cel care a realizat aceasta fuziune cu Eu-l sau superior se gaseste în pace si în lumina, se simte nemuritor. El a ajuns la un grad de constiinta atât de elevat, atât de vast, încât considera toate creaturile ca si cum ar face parte din el însusi, iar el nu mai are inamici, nu mai poate face rau la nimeni, el iubeste toate fiintele pentru ca simte ca el însusi traieste în toate creaturile. El se supune unei morale superioare. Iata un nou sens al formulei: : „Cunoaste-te pe tine însuti”.
Pentru a ajunge la aceasta stare de constiinta, o întreaga asceza e necesara. În India se numeste Jnani-Yoga. Pentru a ajunge la constiinta identificarii cu Dumnezeu, yoghinii hindusi se servesc de formula „Eu, sunt El”. Meditând mult la aceasta fraza, yoghinul constientizeaza ca eu-l sau nu exista, ca eu-l nu este altceva decât „El”, Domnul. El e unic, atotputernic, singura realitate.
Sa aprofundam acum semnificatia cuvântului „a se cunoaste”. Cititi în Biblie ca Adam a cunoscut-o pe Eva si s-a nascut Cain. el nu o cunostea înainte?Abraham cunoscut-o pe Sarah si s-a nascut Isaac. Cunoasterea subîntelege un contact. E o apropierea a doi poli care vor sa se topeasca sau, daca vreti, sa se guste unul pe altul. Da, ce fac copiii când sunt mici? Ei iau tot ce le cade în mâna si duc la gura. Astfel învata ei sa cunoasca lucrurile. Pentru copil, organul cunoasterii nu este creierul, ci gura: el vrea sa guste totul. Iar pentru a cunoaste un miros, un sunet, o imagine sau un gând, ce faceti? Le lasati sa patrunda în nasul vostru, sau în urechile voastre sau în ochii vostri sau în capul vostru. Deci, cunoasterea nu e nimic altceva decât a lasa sa penetreze într-un organ al corpului nostru obiectul pe care vrem sa-l cunoastem. si pentru nasterea copiilor, e aceeasi lege. Cunoasterea se realizeaza prin penetrare: ceva ne penetreaza pentru a fuziona cu noi.
În aceasta fuziune cu un obiect sau cu o fiinta, noi vibram în armonie, la aceeasi lungime de unda cu el. Sa presupunem ca avem doua diapazoane cu bratele de aceeasi lungime. Când faceti sa vibreze pe unul, celalalt va raspunde pentru ca vibreaza pe aceeasi lungime de unda. Deci, pentru a ne cunoaste, pentru a cunoaste acea fiinta divina care e înlauntrul nostru trebuie sa ajungem sa vibram pe aceeasi lungime de unda cu ea. Numai aceasta e conditia de a o cunoaste.
Sa reluam acum simbolul sarpelui care îsi înghite coada. El îsi înghite coada, adica uneste cei doi poli masculin si feminin pentru ca vrea sa se cunoasca. Dar sa presupunem ca sarpele e foarte lung: cinci sute, o mie, doua mii de metri. Într-o zi, plimbându-se, el gaseste o coada jos, se întreaba ce este si o musca. si iata ca descopera ca e propria sa coada! Ca si puii de pisica: ei se joaca cu coada lor si când o musca scot sunete ascutite, au înteles ca e a lor! Omul e o fiinta a carui realitate depaseste cu mult aparenta sa fizica: ceea ce se plimba aici pe pamânt, e coada sa. iar capul, unde e capul sau?. Cât timp cei doi poli – capul si coada – vor fi separati în el, el se va multumi sa se târasca.
Coada trebuie sa gaseasca capul si sa se uneasca cu el; coada, eu-l inferior, trebuie sa se uneasca cu capul, Eu-l superior, care e în înalt, în cer. În acel moment contactul e realizat, si se face o circulatie de energii armonioase, constante. În om, acest sarpe se gaseste în coloana vertebrala, e sarpele Kundalini, care odata trezit se ridica în lungul coloanei vertebrale. Când cei doi poli sunt în fine reuniti, adica când Kundalini, de jos, se uneste cu spiritul universal, Shiva, omul se cunoaste, e în plenitudine.
„Cunoaste-te pe tine însuti”. „Tine însuti”, nu e coada care misca aici în planul fizic, ci e capul, spiritul care este în înalt. Adevarata casatorie este adevarata cunoastere. Dar omul nu a realizat înca aceasta casatorie în el însusi; el o realizeaza numai în afara lui: peste tot el face bransamente, legaturi, plaseaza circuite în uzine, în administratie, în politica, în economie, peste tot, cu exceptia forului sau interior. Acolo, nu mai stie sa branseze nimic, de aceea se simte incomplet.
Cea mai mare realizare la care fiinta umana poate sa aspire este de a uni eu-l inferior cu Eu-l superior, coada cu capul. Evident, coada poseda câteva calitati, ea are cel putin forta de a se misca. Dar capul poseda multe altele în plus: ochii, urechile, gura, creierul. Deci, daca vom putea sa ne unim cu Eu-l nostru superior care are facultati atât de dezvoltate, vom cunoaste tot ceea ce el cunoaste, vom vedea tot ceea ce el vede si vom auzi tot ceea ce el aude, si vom fi perfecti. Dar atât timp cât suntem separati, cât timp suntem doar o coada care se misca, suntem privati de aceste bogatii.
Trebuie sa unim coada cu capul. Trebuie sa „alaturam cele doua capete”. De secole, Initiatii au lansat aceasta formula în lume, dar oamenii i-au pierdut sensul; ei o folosesc numai pentru partea materiala, si, la sfârsitul lunii, când banii încep sa lipseasca, ei spun: „Nu reusesc sa alatur cele doua capete”. În realitate aceste doua capete sunt coada si capul sarpelui. A alatura cele doua capete înseamna a ajunge sa dezvoltam succesiv toate ceakrele, de la ceakra Mulhadhara de jos pâna la ceakra Sahasrara de sus, pentru a face unitatea. Cât timp nu vom reusi sa alaturam cele doua capete, vom fi în mizerie si în privatiuni. Ei da, e adevarat si în planul spiritual ca si în planul fizic.
Toate puterile creatiei se gasesc în casatorie. Ati vazut vreun barbat sau o femeie care au adus singuri un copil pe lume? Nu, pentru aceasta trebuie sa fie doi. De aceea toti care nu se casatoresc cu Cerul nu vor putea niciodata deveni creatori, ei vor ramâne celibatari. Trebuie sa ne casatorim, dar cu Cerul pentru a avea multi copii. Se spune în Geneza: „Cresteti si va înmultiti!” Dar oamenii nu au înteles aceasta prescriptie decât în plan fizic. Fiecare comandament are cel putin trei interpretari, dar oamenii se multumesc sa înteleaga lucrurile în plan fizic, si aici este greseala: de a nu vrea sa mearga mai departe. Trebuie sa crestem si sa ne multiplicam, da, dar în lumea gândurilor si sentimentelor, pentru a popula zi si noapte pamântul cu mici creaturi luminoase si înnaripate care vor merge sa influenteze lumea întreaga pentru realizarea Împaratiei lui Dumnezeu.
Trebuie sa ne gândim la casatorie, dar în înalt. Iata noua întelegere, noua filozofie.
Daca dimineata mergem sa vedem rasaritul soarelui, este pentru ca soarele e un centru, centrul sistemului nostru solar, si privindu-l, noi ne îndreptam spre propriul nostru centru. Eu-l nostru, adevaratul Eu, nu locuieste aici; el e foarte departe în afara corpului nostru, el locuieste în soare. Dar el are legaturi cu micul eu iluzoriu, aici, pe pamânt, si de fiecare data când reusim sa stabilim constient comunicatia între cele doua eu-ri, micul eu e atras în soare, si acolo traieste în bucurie, în lumina. De aceea, amintiti-va, v-am dat anumite exercitii de facut la rasaritul soarelui. Va imaginati, de exemplu, ca sunteti în soare si ca de acolo sus va vedeti aici pe pamânt si va zâmbiti, va spuneti: „Deci, batrâne, esti acolo, daca ai sti ce bine e aici!” Astfel, o legatura se formeaza între eu-l vostru inferior si Eu-l superior, restabiliti legatura cu voi însiva, va regasiti. Daca faceti acest exercitiu ani de zile, veti ajunge sa capatati calitatile Eu-lui vostru superior. si cum Eu-l vostru superior este nemuritor, el cunoaste întraga istorie a lumii si v-o poate comunica. Cum el este liber, va va da puterile sale. Cum el e plonjat într-un ocean de fericire, va va da o fericire indescriptibila.
Când barbatii si femeile se unesc, ei simt o bucurie imensa, dar nu stiu ce semnifica aceasta bucurie. Ori, tocmai, aceasta bucurie e manifestarea adevarului acestei metode: „a uni cele doua capete”! Când omul a ajuns sa uneasca cele doua capete el a reusit sa se regaseasca si este în plenitudine. E aceeasi bucurie, aceeasi dilatare care îl învaluie, dar de o natura mult mai subtila. Acestea sunt extazele de care vorbesc toti sfintii, yoghinii si Initiatii care au reusit sa se regaseasca.
Deci, iata, în câteva cuvinte, v-am prezentat taina casatoriei. Trebuie sa va casatoriti, dar nu numai cu creaturi exterioare voua, pentru ca în exterior va pierde energiile. Trebuie sa va casatoriti cu voi însiva, pentru ca toate energiile voastre sa se multiplice.
Sursa: Omraam Aivanhov
Samadhi Tank http://pages.frecventaom.ro/samadhi-tank